O viaţă sănătoasă…

Nevoia de autodepăşire personală (progres) a oricărei fiinţe umane se bazează pe dorinţa inconştientă de fi fericiţi, aprobaţi de cei semnificativi pentru noi, iubiţi, de a avea succes personal şi profesional.

In calea acestor obiective, deseori, se interpun credinţele noastre cu privire la evenimentele de viaţă (evaluările pe care le facem vis-a-vis de evenimente), ceea ce determină o serie de consecinţe in plan mental, comportamental şi emoţional.

De-a lungul procesului de învăţare familială şi socială ne însuşim o serie de judecăţi de valoare referitoare la viaţa, profesie, educaţie, prieteni, cuplu.  Maturi fiind folosim aceste judecăţi pentru a ne proiecta viaţa şi propriile aspiraţii. Astfel că ajungem să fim prinşi in cercul propriilor credinţe…cerc ce poate fi uneori inflexibil, neadaptat nevoilor noastre reale.

Iată un exemplu de credinţe limitative pentru funcţionalitatea noastra optima: decalogul iraţionalităţii sau maniera „nesănătoasă” in care ne proiectăm viaţa:

1. TREBUIE să reuşeşti în tot ceea ce faci ALTFEL eşti fără valoare ca om (eşti neimportant/inferior/slab).

2. TREBUIE să reuşeşti în tot ceea ce faci ALTFEL este groaznic şi catastrofal, (este cel mai rău lucru care ţi se putea întâmpla).

3. TREBUIE să reuşeşti în tot ceea ce faci ALTFEL nu poţi tolera/suporta acest lucru (este insuportabil).

4. TREBUIE ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos cu tine ALTFEL eşti fără valoare ca om (eşti neimportant/inferior/slab).

5. TREBUIE ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos ALTFEL este groaznic şi catastrofal (este cel mai rău lucru care ţi se putea întâmpla).

6. TREBUIE ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos ALTFEL nu poţi tolera/suporta acest lucru (este insuportabil). 7. TREBUIE ca viaţa să fie dreaptă cu tine şi uşoară ALTFEL eşti fără valoare ca om (eşti neimportant/inferior/slab).

8. TREBUIE ca viaţa să fie dreaptă şi uşoară ALTFEL este groaznic şi catastrofal (este cel mai rău lucru care ţi se putea întâmpla).

9. TREBUIE ca viaţa să fie dreaptă şi uşoară ALTFEL nu poţi tolera/suporta acest lucru (este insuportabil.

10. EU, CEILALŢI ŞI/SAU VIAŢA TREBUIE CU NECESITATE SĂ…

Consecinţele negative disfuncţionale care derivă din aceste credinţe (iraţionale, disfuncţionale), conduc la durere si disconfort psihic, motivează oamenii să recurgă la comportamente contrare propriilor interese şi îi împiedică să se angajeze în comportamentele necesare atingerii propriilor scopuri.

Intrucât suntem surse vii de soluţii interioare avem capacitatea de a ne decontamina şi de a ne însuşi un  sistem de credinţe funcţionale de tip raţional (flexibil, adaptabil).

Decalogul raţionalităţii sau maniera sănătoasă în care ne putem proiecta viaţa:

1. AR FI PREFERABIL să reuşeşti în tot ceea ce faci şi fă tot ce depinde de tine în acest sens DAR DACĂ NU REUŞEŞTI, înseamnă că eşti fără valoare ca om ci doar că ai avut un comportament mai puţin performant, care probabil poate fi îmbunătăţit în viitor.

2. AR FI PREFERABIL să reuşeşti în tot ceea ce faci şi fă tot ce depinde de tine în acest sens DAR DACĂ NU REUŞEŞTI, aminteşte-ţi că este doar (foarte) rău fără a fi însă catastrofal (cel mai rău lucru care ţi se putea întâmpla).

3. AR FI PREFERABIL să reuşeşti în tot ceea ce faci şi fă tot ce depinde de tine în acest sens DAR DACĂ NU REUŞEŞTI, poţi tolera/suporta acest lucru neplăcut şi mergi mai departe bucurându-te de viaţă, chiar dacă este mai greu la început. 4. AR FI PREFERABIL ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos cu tine DAR DACĂ NU SE COMPORTĂ AŞA, nu înseamnă că tu sau ei sunteţi fără valoare ca oameni.

5. AR FI PREFERABIL ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos DAR DACĂ NU SE COMPORTĂ AŞA, aminteşte-ţi că este doar (foarte) rău fără a fi însă catastrofal (cel mai rău lucru care se putea întâmpla).

6. AR FI PREFERABIL ca ceilalţi să se comporte corect şi/sau frumos DAR DACĂ NU SE COMPORTĂ AŞA, poţi tolera/suporta acest lucru neplăcut şi mergi mai departe bucurându-te de viaţă, chiar dacă este mai greu la început.

7. AR FI PREFERABIL ca viaţa să fie dreaptă cu tine şi uşoară DAR DACĂ NU ESTE, nu înseamnă că viaţa este nedrepată şi/sau că tu eşti fără valoare ca om.

8. AR FI PREFERABIL ca viaţa să fie dreaptă şi uşoară DAR DACĂ NU ESTE, aminteşte-ţi că este doar (foarte) rău, fără a fi însă catastrofal (cel mai rău lucru care se putea întâmpla).

9. AR FI PREFERABIL ca viaţa să fie dreaptă şi uşoară DAR DACĂ NU ESTE, poţi tolera/suporta acest lucru şi mergi mai departe bucurându-te de viaţă, chiar dacă este mai greu la început.

10. SINGURUL LUCRU CARE TREBUIE ESTE CĂ NIMIC NU TREBUIE CU NECESITATE.

(Sursa: www.clinicalpsychology.ro)

Published in: on 4 Decembrie 2010 at 09:14  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://terapiasufletului.wordpress.com/2010/12/04/486/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. foarte interesant !


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: