Sufăr de anxietate! Ce să fac?

Fiecare dintre noi experimentează în faţa unei situaţii, semnificată drept „pericol”, o emoţie naturală de teamă. De exemplu, într-o situaţie  de viaţă precum un incediu această emoţie este benefică, întrucât descătuşează adrenalina  – hormonul supravieţuirii. Adrenalina este cea care alertează întregul corp şi îl mobilizează pentru luptă.

Problemele apar atunci când experimentăm această emoţie nejustificat, de exemplu stând întinşi în pat şi gândindu-ne la examenul de mâine, simţim cum inima bate cu putere, respiraţia devine din ce în ce mai alertă. Şi, până la examenul respectiv, mai sunt câteva ore. Prin urmare, cum vom face faţă acestui examen, dacă într-un mediu confortabil cum e casa manifestăm astfel de reacţii?

Dicţionarul de psihiatrie şi psihopatologie clinică Larousse defineşte anxietatea drept starea de nelinişte în care predomină perceperea unei situaţii care, deşi nedefinită ca timp şi spaţiu, s-ar putea dovedi periculoasă.

Care sunt simptomele anxietăţii (cum se manifestă)?

Manifestările vizibile ale acestui sindrom sunt resimţite atât în plan psihologic (subiectiv) cât şi în plan fizic. Cel mai adesea sunt resimţite:

  • stare de astenie globală;
  • fatigabilitate (oboseală psihică);
  • alertă permanentă;
  • insomnie;
  • cefalee;
  • tensiune emoţională;
  • slabiciune fizică şi psihică;
  • teamă de viitor;
  • palpitaţii;
  • tremor;
  • transpiraţii reci;
  • furnicături la nivelul membrelor;
  • ruminatii (gânduri obsesive legate de pericolul iminent);
  • lipsa poftei de mâncare (inapetenţă);
  • frică nejustificată de moarte;
  • frică nejustficată de a nu se întâmpla ceva rău;
  • constipaţie;

Anxietatea devine o problema când este prea intensă sau durează prea mult prin comparaţie cu motivul care a declanşat-o. Modificările produse în corpul nostru de către adrenalina sunt inadecvate momentului şi persistente, devenind simptome ale anxietaţii care ne perturbă viaţa prin simpla lor prezenţă sau afectează felul în care funcţionam în cel puţin unul din domeniile importante ale vieţii : familie, serviciu, relaţii sociale.

Comportamentul anxios este încurajat încă din primii ani de viaţă.  Un mediu familial fundamental nesigur şi lipsa armoniei obligă copilul să îşi creeze un model despre sine şi ceilalţi bazat pe alertă permanentă. Un mediu familial fundamental sigur, caracterizat prin armonie, confort şi susţinere amplifică copilului sentimentul de siguranţa personală.

Cultura familială oferă, de asemenea, un model activ de interiorizare a comportamentului anxios. Astfel, o cultură familială ce manifestă protecţie în situaţii traumatizante, de genul probleme de sănătate, stimulează însuşirea unor comportamente de „luptă”, de confruntare cu situaţia. Într-o cultură familială ce manifestă nelinişte şi timiditate în situaţii traumatizante, copilul va „imita” comportamentul familial şi îşi va internaliza nesiguranţa şi neliniştea în astfel de situaţii.

Prin urmare mediul familial joacă un rol esenţial în dezvoltarea mecansimelor de adaptare (copying) şi gestionare a evenimentelor de viaţă.

Unde începe anxietatea?

De cele mai multe ori adaptarea la situaţiile de viaţă sunt încununate de succes: depunem efort individual şi obţinem rezultatele dorite. Uneori, deşi obtinem rezultate pozitive, cantitatea de energie mobilizată este prea mare. Oboseala va determina trăirea situaţiei respective de viaţă, deşi rezolvată cu succes, drept  insatisfacţie.

Mergând pe principiul învăţătii continue vom internaliza acest mod de rezolvare a situatiilor şi îl vom folosi pentru toate situaţiile de viaţă traversate.

Dacă vom reuşi să tolerăm acest disconfort şi să ni-l explicăm prin prisma dorinţei personale de a realiza cât mai multe atunci acest stil de viaţa nu va ridica probleme.

Dacă însa diconfortul resimţit atinge manifestări ce nu le mai putem controla, vom evita situaţiile de viaţă despre care ştim că ne fac vulnerabili si mai mult şi pe cele despre care anticipăm că ne-ar face rău.

Forme ale anxietăţii: anxietatea cunoaşte forme multiple, în funcţie de obiectul teamei şi al reacţiilor corporale determinate de adrenalină.

  • anxietatea generalizată;
  • atacul de panică;
  • fobia sociala;
  • fobii simple: teama de spaţii largi (agorafobie), teama de spaţii înguste (claustrofobie), teama de înalţime (acrofobie), de boală (nozofobie), de animale (zoofobie);
  • tulburarea anxioasa determinată de probleme medicale;
  • tulburarea anxioasă datorată consumului de substanţe chimice;
  • tulburarea de stres post-traumatic;
  • tulburarea acută de stres;

Prin urmare anxietatea, sub orice forma de manifestare, îşi pune amprenta asupra calităţii vieţii noastre, asupra modului în care ne bucurăm de succesele personale, asupra vieţii de familie şi  vieţii profesionale. Mai mult anxietatea, pune stăpânire şi pe sănătatea noastra fizica, determinând apariţia unor tulburări psihosomatice (hipertensiune arterială, cefalee, ulcerul duodenal).

Intervenţia terapeutică in anxietate (o abordare integrativă):

Tratarea anxietăţii implică acţiuni în toate palierele fiinţei umane:  emoţional, raţional, fizic.

Intervenţia la nivel cogntiv: vizează restructurarea sistemul de credinţe şi idei care susţin manifestările anxietăţii (simptomele). Altfel spus, uneori sistemul nostru de gandire trebuie transformat pentru a ne însuşi noi comportamente, mult mai adaptate vieţii zilnice. Unele dintre credinţele şi comportamentele noastre nu ne mai sunt necesare, iar prin progamul de psihoterapie vom reuşi să renunţam la ele şi să le dezinvestim ca fiindu-ne de folos.

Intervenţia la nivel emoţional: vizează însuşirea unui sistem eficient de management al emoţiilor; conştientizarea emoţiilor din viaţa noastra şi asocierea unor comportamente şi atitudini eficiente de adaptare. Totodată vom conştientiza noi resurse interioare de rezolvare a situaţiilor de viaţă; scopul final fiind transformare într-un Sine interior puternic, încrezător, entuziasmat de viaţă, optimist.

Intervenţia la nivel fizic: vizează decongestionarea tensiunii fizice, însuşirea starii la nivel fizic de bine caracterizată prin linişte interioară, relaxare.

Programul de psihoterapie va oferi posibilitatea cunoaşterii interioare şi descoperirii unui potenţial încă nefolosit din noi înşine. Procesul de transformare interioară implică un ritm propriu fiecărui om, este unul natural, evolutiv.

Anxietatea, prin manifestările ei, poate fi prilej de a călători spre noi înşine  călătorie care are drept scop crearea unei structuri interioare capabilă să se adapteze mult mai eficient vieţii. Dar această călătorie începe odată cu conştientizarea nevoii de ajutor specializat şi asumarea unei parteneriat constructiv alături de psihoterapeut.

Mult curaj!

 

 

Published in: on 31 Ianuarie 2011 at 01:13  Comments (20)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://terapiasufletului.wordpress.com/2011/01/31/sufar-de-anxietate-ce-sa-fac/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 comentariiLasă un comentariu

  1. Buna ziua.Multumesc mult pentru initiativa de a trata aceasta stare de disconfort ( boala).Eu ma numar printre acele persoane care din nefericire o am si imi este din ce in ce mai greu sa o gestionez.
    Foarte bun articolul.
    PS: indraznesc o intrebare.Pentru o persoana care sufera de anxietate ( cel putin eu ma regasesc in aceasta descriere facuta de dumneavoastra) ce este recomandabil:- o vizita la un psihoterapeut sau una la un psihiatru.
    Multumesc anticipat pt …tot.

    • Buna seara,
      Articolul despre anxietate a fost scris pentru a trage un semnal de alarma asupra simptomatologiei acestei tulburari si efectelor ei asupra vietii noastre! Pentru un astfel de diagnostic ar fi mult mai util sa solicitati opinia unui specialist – psihoterapeut sau psihiatru!
      Intrucat ambii specialisti sunt orientati spre mentinerea si optimizarea starii de bine a individului voi incerca sa va raspund la intrebarea dvs. maximizand diferentele si avantajele celor dou abordari: psihoterapeutica vs. psihiatrica!
      Cum spuneam mai sus obiectivul celor doua interventii este acelasi; diferenta consta in instrumentele cu care opereaza cei doi specialisti: psihiatru (fara o formare psihoterapeutica) utilizeaza in interventia sa pastila/medicamentul ca instrument de actiune, in timp ce psihologul utilizeza in interventia sa o serie de tehnici validate stiintific orientate pe relatia psiholog – client – realitatea clientului – problema clientului – obiectivele psihoterapiei (denumite in functie de formarea psihoterapeutica urmata: de ex. tehnici dinamico-psihanalitice, tehnici cognitiv – comportamentale, tehnici existentiale, tehnice hipnoterapeutice, etc…).
      Pratica demonstreaza ca in numeroase cazuri tratamentul medicamentos singular, neinsotit de cura psihoterapeutica reduce simptomatologia clientului – fara insa a o rezolva. Mai precis, se poate intampla ca, desi clientul reclama o stare buna dupa tratamentul medicamentos, acesta sa intalneasca o serie de stresori in viata de zi cu zi care sa determine o noua dezorganizare interioara si retrairea episodului anxios la cote mult mai accentuate! Prin urmare, tratamentul medicamentos nu a lucrat decat la nivel somatic/fizic reducand tensiunea, insa nu a intervenit asupra dimensiunii emotionale, rationale si comportamentale a clientului. De ex. clientul nu stie cum sa faca fata emotiilor, gandurilor ce insotesc comportamentul anxios!
      In unele situatii interventia mixta – cea psihoterapeutica si psihiatrica – este o conditie sine qua non pentru redarea starii de bine a clientului (de ex. in tulburarile psihotice)!
      Va stau la dispozitie cu orice informatie suplimentara!
      Ramona Pora

      • Am si eu o intrebare pe care mi-o pun singur in cap,dupa ce ai trecut de aceasta boala(anxietatea) ea ramane ca o cicatrice in comoprtamentul tau (ex:dupa ce te operezi rana se cicatrizeaza si ramane semn) asa ramane si axietatea dupa de ai depasito.Adica un medic de specialitate poate sa isi dea seama daca ai suferit de anxietate?

      • Buna Ovy,

        „Cicatricea” exista doar in sistemul nostru de credinte si mai ales, din nevoia de a ne explica si intelege ce ni se intampla.
        Imagineaza-ti ca aceasta „boala”, asa cum o numesti tu, poate a fost cel mai potrivit mod in care ai invatat sa te cunosti mult mai bine, ai invatat sa gestionezi mult mai eficient provocarile vietii, in care sa descoperi ca detii o multitudine de resurse interioare, de care nu ai fost constient atat de mult timp.
        Faptul ca vorbesti despre aceasta cicatrice, poate exprima teama ta ca „problema cu care te-ai confrunat” nu s-a rezolvat in intregime, ceva a ramas acolo si inca rezonezi cu el.
        Te invit sa discuti cu psihoterapeutul tau despre aceasta teama si sa inveti sa o depasesti, sa inveti sa iti traiesti viata fara a mai ramane cantonat in ceea ce a fost si ce ai trait🙂.

        Ramona

      • salut sufar si eu d anxietate si iau xanax d 0,25 . zici ca n mai is eu nu ma bucur d nik

  2. si eu sufar de aceasta boala care este din ce in ce mai greu de dirijat..am exact simptomele de mai sus…

  3. mi-a fost greu sa si imi este inca sa comunic bine si mai ales sa ma acomodez cu toata lumea…si ma consum pentru orice iar daca se intampla sa mai fiu si certata imi amortesc mainile si ma doare ceafa destul de tare…incerc din rasputeri sa superez situatia dar nu prea ma descurc…la psiholog nu am fost pentru ca nu imi pot permite,medicamente nu ma luat pentru ca fac mai mult rau decat bine…

    • Buna Eva🙂,

      Sa stii ca un om curajos isi asuma ceea ce simte si mai ales, incepe sa vorbeasca despre ceea ce simte. Iar tu, tocmai, ai demonstrat acest curaj si te felicit pentru asta.
      Ce inseamna ca nu iti poti permite sa mergi la psiholog? Imagineaza-ti ca nimic nu este mai important decat sanatatea si starea ta de bine, si in acest sens, poate reusim sa gasim impreuna o solutie astfel incat sa rezolvi problemele cu care te confrunti.

      Curaj,
      Ramona

  4. Buna ziua, f bun articolul dvs, si eu sufar de anxietate si iau tratament cipralex cu rivotril, care ma molesesc f ru , pot sa fac sport?Aerobic pilates?Multumesc mult

    • Buna ziua,

      De cand sunteti pe acest tratament, ma intereseaza perioada (saptamani, luni, ani) de cand utilizati acest tratament?

      Ramona Pora

  5. BUNA ZIUA….SI EU SUFAR DE ACEASTA BOALA…TULBURARI DE AXIETATE…FAC PSIHOTERAPIE DAR MIE TEAMA SA IAU MEDICAMENTELE PRESCRISE DE DOCTOR…FAC RAU CU ASTA?…AM FEL DE FEL DE IDEI…IMAGINATIE FOARTE BOGATA DAR IN RAU…FEL DE FEL DE SIMTOME…CE SFAT PUTETI SA MI DATI?….MEDICAMENTELE NU LE AM LUAT PENTRUCA ACUM 2 LUNI AM FACUT UN SOC ANAFILACTIC SI ACUM MI E FRICA SA NU SE REPETE FAZA…..MULTUMESC

    • Buna Dana,

      E foarte dificil sa iti dau o solutie la problema cu care te confrunti, pentru ca nu cunosc toate detaliile.
      Dar cert este ca lucrezi cu un psihoterapeut deja, ceea ce inseamna ca deja te preocupi sa rezolvi problemele cu care te confrunti.
      Vis-a-vis de tratamentul medicamentos, discuta cu psihoterapeutul tau despre temerile tale si cauta sa intelegi ce semnifica pentru tine acest tratament medicamentos, apoi sa decizi daca e util pentru tine sau nu acest tratament medicamentos.
      Vis-a-vis de reactia organismului tau la tratamentul medicamentos, te invit sa consulti medicul de specialitate caruia sa ii spui despre aceasta reactie (poate e nevoie de teste suplimentare pentru a identifica la medicament ai facut aceasta reactie).

      Ramona

  6. salut am fost si eu diagnosticat d un pic d timp cu anxietate si mia dat xanax o,25 iau de 3 sapt nu tare simt diferenta inainte eram plin d viata eram dj acum nu mai vreau sa aud d asa cv parca nu mai is eu cate odata am presiune la cap apoi ma apasa in piept am facut analize is oki . un sfat va rog am senzatia de multe ori ca nu pot gandi cum gand inainte

    • Buna Alin,

      Iti recomand sa gasesti un psihoterapeut cu care sa lucrezi problemele cu care te confrunti, astfel incat sa le intelegi, accepti si sa inveti sa le gestionezi.
      Xanaxul este un anxiolitic de categorie usoara. Dar fiind vorba despre un medicament e nevoie de o perioada de timp pentru a te obisnui cu tratamentul respectiv si pentru a se reduce simptomatologia (reactiile de tip palpitatii, dureri de cap, etc…).

      Ramona

      • da dar problema e ca nus zici ca nu is eu nus ce sa fac ma simt naspa simt ca un gol in cap ma apasa pe parti etc

  7. Este un articol interesant, sufar si eu de anxietate de multi ani nestiind insa ce determina acele stari groaznice.Am suferit cateva interventii chirurgicale inca de la varsta de 11 ani …au fost complicatii ma rog..am o teama imensa de spitale doctori..somatizez la nivelul stomacului….cortizolul mare creat in urma situatiei stresante imi provoaca stari de greata..arsuri la nivelul stomacului..si fata mi se schimba brusc par mai slab cu cateva kg…nici un trecut prea linistit nu am avut in ceea ce priveste situatia in familie acun este ok..insa am fost marcat.Am suferit mult si stiu ca cineva acolo sus ma iubeste.Am urmat wi sedinte de psihoterapie timp de 8 luni am cheltuit o gramada de bani insa rezultatele au fost pe moment.Am suferit un atac de panica in urma unei trairi intense dupa revederea unei persoane dragi dupa ani de zile ,de urgenta am mers la garda la spitalul de psihiatrie din orasul in care locuiesc iar dupa ce am fost consiliat nu mi s-a recomandat tratamentul medicamentos pentru ca nu rezolva cauza…. la fel si medicul de familie mi-a spus ca nu am nevoie insa ce traiesc de cele mai multe ori e un cosmar.Am inceput sa ma obisnuesc cu raul pana sa aflu de aceasta stare afectiva.E dificil sa raman sa raman si la cursuri fiind student…simt mereu o stare de tensiune si de a merge mereu la toaleta.Am reusit sa fac si un proiect in agricultura cu fonduri europene nerambursabile acesta a fost eligibil in urma selectiei am primit si finantarea acum 1 an insa nu am simtit nici o bucurie…Prin cuvinte pare usor sa descriem noi anxiosii starile ,trairile noastre insa e un cosmar o viata chinuitoare.In fiecare zi e un test.As dori sa stiu daca este vreun caz fericit care a reusit pana la urma sa reduca anxietatea pana la un nivel normal pentru de anxietate nu vom scapa niciodata dar se poate reduce astfel incat sa putem sa ne bucuram de viata din nou.Toate cele bune.

    • Buna Viorel,

      Sunt foarte multe cazuri in care, cu ajutorul psihoterapiei, cote crescute de anxietate au fost reduse. Obiectivul psihoterapeutic, in sine, nu este doar de a reduce simptomatologia anxietatii, ci de a invata sa traim cu emotiile noastre, de a dezvolta comportamente efciente in relatia cu emotiile noastre, de a reseta sistemul de credinte legat de cum interpretam ce ni se intampla si a deveni adaptabili.

      Multumesc pentru opinia exprimata!

  8. faceti ceva pe ele de medicamente caci mai rau va indobitoceste! fiti pozitivi faceti sport si sex si veti capata vitalitate maxima!

  9. buna ziua numele meu e alina si vreau sa va zic ca am aceleasi simptome de 4ani si din ce trece timpul sunt tot mai dese intrebarea mea e poate sa fie anxietate cu atacuri de panica ca ma gandesc sa nu fie altceva mai grav am facut analizele de sange totul e ok abdominala si pelviana neurologic nu am nimic am facut si pt tiroida sitoate sunt bine si totusi eu nu ma simt bine am ameteli toata ziua oboseala continua simt ca ma sufoc si am o neliniste continua nu m,ai imi vine nici din casa sa ies ca mie frica sa nu mise faca rau pe strada va multumesc astept un raspuns

    • Buna Alina,

      Inteleg din ce mi-ai scris ca in ultimii 4 ani starea ta de bine a suferit unele modificari. E foarte dificil sa emit o parere de specialitate, in conditiile in care, printre investigatiile facute de tine, nu regasesc nicio investigatie de tip psihologic (evaluare clinica).
      Iti recomand sa apelezi la un cabinet de psihologie specializat in servicii de evaluare clinica, astfel incat, in urma evaluarii facuta de specialist sa primesti raspunsuri la intrebarile tale si sa stabilesti, din acel moment, ce pasi ai de urmat pentru a-ti imbunatati starea de bine (de exemplu sedinte de psihoterapie).

      Mult curaj!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: