A invata sa ne ajutam pe noi insine! (I)

     Luati viata asa cum este ea, nu cum “trebuie sa fie” sau “cum ar trebui sa fie”! (Lynn Clark)

     In multe situatii din viata noastra reusim sa fim eficienti mai ales pentru ceilalti; reusim sa rezolvam asteptarile si mai ales nevoile celorlalti! Cand se pune problema de a ne acorda ajutor personal, lucrurile se complica!

      Emotiile fac parte din viata noastra; rezonam cu tot ce ne inconjoara sau vine spre noi si aceasta rezonanta implica trairi interioare intense! Prin urmare, e natural ca in acest spatiu definit ca timp – viata, sa incercam o serie de emotii: bucurie, liniste, nelinsite, tristete, furie, rusine, etc…!

            Ce inseamna a manageriza o emotie?  

            Stim ca emotia este o “reacție afectiva de intensitate mijlocie si de durata relativ scurta, insotita adesea de modificari in activitatile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate”.

     A manageriza eficient o emotie inseamna a dezvolta tehnici efiiciente de gestiune si control al reactiilor noastre afective. Altfel spus, a “adapta” aceasta reactie la cerintele situatiei in care ea apare si mai ales nevoilor noastre interioare!

        Exista o serie de modalitati eificente de gestiune a emotiilor, in acesta prima parte voi puncta acele comportamente nesanatoase vis-à-vis de solicitarile vietii, comportamente cu consecinte emotionale diverse.

  • Evitarea amanarii rezolvarii problemelor din viata noastra:

   In multe situatii, ce reclama rezolvarea imediata, utilizam un comportament de amanare invatat si consolidat de-a lungul timpului. De ex. atunci cand trebuie sa platim o facura de utilitati, amanam sa o platim, prelungind “restanta” pana in ultima zi de scadenta. Prin urmare, am invatat sa utilizam amanarea si de multe ori acest comportament devine automat, aplicandu-se si in situatiile cu miza majora pentru viata noastra.

     Comportamentul de amanare este sustinut de urmatorul monolog interior: “este mai usor sa evit si sa aman sa ma confrunt cu dificultatile si responsabilitatile vietii decat sa le infrunt!”. Astfel, problemele minore devin probleme majore, apare sentimentul ca viata ne copleseste cu solicitari, toleranta fata de nemultumirile legate de dificultatile vietii scade, obiectivele de viata stabilite trebuie reformulate si “adaptate” noi situatii! Emotiile interioare ce apar sunt: anxietate, depresie, intutilitate!

         A rezolva situatiile problematice din viata noastra, ACUM, in momentul in care ele apar, inseamna a ne asuma responsabilitatea si contributia la o viata mult mai frumoasa! Aminteste-ti ca tu iti creezi in fiecare zi viata, prin consecintele comportamentului tau!

  • Evitarea perfectionismului in rezolvarea problemelor din viata noastra:

        “Perfectionismul este tendinta sau inclinatia spre a privi orice lipsa de imperfectiune ca inacceptabila”. Perfectionismul implica stabilirea unor standard nerealist fata de propria persoana si munca noastra. Perfectionismul determina amanarea si evitarea rezolvarii situatiilor problematice din viata noastra, intrucat suntem prinsi intr-un cerc vicios, un cerc al nemultumirii totale si criticii permanente.

          Monologul interior care sustine comportamentul de tip perfectionist este: “trebuie sa fiu extrem de competent, sa am un comportament corespunzator si sa am succes in situatiile importante din viata mea pentru a avea valoare”! Emotiile interioare rezultate sunt: stima de sine scazuta, toleranta scazuta la insucces, acceptarea scazuta a propriei valori personale!

       A accepta ca esti o fiinta minunata, care greseste, o fiinta dotata cu puncte tari si puncte slabe, care isi propune sa invete constant din propriile greseli astfel incat sa isi imbunatateste performantele vietii, inseamna a invata sa fii flexibil/a si adaptat! Rolul tau este acela de a crea un parteneriat cu interiorul tau astfel incat, cu perseverenta, sa ajungi acolo unde ti-ai propus!

    A ne ajuta pe noi insine implica efort sustinut si multa auto-disciplina! Asuma-ti ca pe parcursul acestui proces, vei reevalua majoritatea credintelor tale interioare, credinte in care ai investit timp si ai cheltuit foarte multa energie. Constientizand impactul pe care aceste credinte il au asupra comportamentului tau, vei putea iesi din acest cerc vicios al rationalizarii, iar viata ta se va imbunatati vizibil:

  • Trebuie sa fiu iubit/a sau aprobat/a de aproape toate persoanele semnificative pentru mine;
  • Oamenii trebuie sa fie corecti si sa se comporte frumos si, daca nu o fac, este rau, imoral si pentru asta trebuie blamati si pedepsiti;
  •  Lucrurile trebuie sa fie simple si sa le controlez, e groznic cand lucrurile nu sunt asa cum mi-as dori foarte mult sa fie;
  • Este mai usor sa evit si sa aman sa ma confrunt cu dificultatile si responsabilitatile vietii decat sa le infrunt;
  • Trecutul meu este cel care imi ghideaza comportamentul din prezent;
  • Daca imi pasa de cei dragi atunci trebuie sa simt neliniste si tristete fata de problemele acestora;
  • Exista o solutie corecta si perfecta pentru probleme cu care ma confrunt; nu exista alta alternativa de rezolvare! Daca nu gasesc aceasta solutie nu sunt suficient de valoros/oasa;

  Pe curand!

Ramona Pora

Sursa: „Managementul anxietatii, furiei si depresiei” – Lynn Clark

The URI to TrackBack this entry is: https://terapiasufletului.wordpress.com/2011/10/11/a-invata-sa-sa-ne-ajutam-pe-noi-insine-i/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. imi place


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: